سهمار

مجید سرنی زاده

سهمار

مجید سرنی زاده

هرمزگان

   

می فرمایند ساحل ایران را به استانهای ضعیف سپرده ایم غافل از اینکه این استانهای ضعیف قطب اقتصاد و انرژی کشور هستند  . 

می فرمایند پارسیان را به فارس و جاسک را به کرمان بدهیم تا نیروی دریایی قوی داشته باشیم انگار در طول صدها سال گذشته سینه مردم فارس و کرمان سپری در مقابل تیرها و تیغ های دشمنان دریایی برای عدم نفوذ به خاک ما بوده است.

می فرمایند چرا فارس و اصفهان و کرمان به ساحل راهی نداشته باشند گویی این استانها تحت مدیریت یک نظام واحد نیستند و هرمزگان ازکاروانهای این استان ها باج وخراج می گیرد . 

و... 

اگر حرف های سردار رشید در مورد هرمزگان را شایسته پاسخ میدانید با نام و نشان اینجا بروید

پرفورمنس آرت

 

دیروز برای دیدن اجرای موسی رفتم . نمی خواهم از اجرا سخن بگویم یا بنویسیم چرا که بهیچ وجه این وسوسه را در من ایجاد نکرد . اما به این بهانه صحبتهای خوبی در زمینه پرفورمنس آرت (هنر اجرا ) و حواشی آن با گل‌نسا زارعی داشتم . گل‌نسا مطالعات خوبی در این زمینه داشت و بحث ما و بعد از آن دیدن اثر  ضرورت شناخت این گرایش اجرایی را هر چه بیشترنشان می داد .متاسفانه ما در طول این سالها بنا به شنیده ها آثاری را ارائه کردیم که گاها نام هنر محیطی را بر آن گذاشتیم و گاهی نام پرفورمنس آرت را اما بی شک بسیاری از این آثار شاید نتواند این نامها را به یدک بکشد . در واقع ما بر اساس تصورات و توهمات خود و یا خواندن چندین جمله در مورد این هنر، اجراهایی را شکل دادیم و نام پرفورمنس آرت را روی آن گذاشتیم و گفتیم ساختار شکنی هم کرده ایم . اما باید گفت کدام ساختارها شکسته شده .اصلا جایگاه و تعریف ساختار شکنی در هنر اجرا کجاست ؟ هنر اجرا از چه عناصری تشکیل می شود ؟ فضا ، زمان ،بازیگر (نوازنده یا رقصنده )، مخاطب و ... چه نقشی در این هنر دارند؟تکنیک های اجرایی آن چیست ؟ ابزار کار چیست ؟ اندیشه و فکر اصلی چه جایگاهی در این هنر دارد ؟ نقطه تمایزش با اجرای نمایش خیایانی ، سیرک ، هنر مفهومی ، شعبده بازی ، هنر محیطی و هنرهای کلاسیک تجسمی در چیست ؟ موضوع این هنر چیست ، تعریفش از مخاطب چیست ؟ کدام بخش ازتن و روان مخاطب را هدف قرار می دهد ؟چه نوع نگاهی به احساسات مخاطب دارد ؟ چگون به گرایش های روانی مخاطب می پردازد ؟ آیا با زبانی عریان از بزنگاههای زندگی انسان سخن می گوید ؟ آیا معنا و مفهوم در لفافه ای از ترکیب زیبایی شناسی و قواعد کلاسیک و ... ارائه می گردد؟ 

اما مهمترین نکته نوع ارتباطی است که اثر قرار است با مخاطب برقرار کند . 

آیا این ارتباطی منفعل باید باشد ؟  

یا نه  می تواند ارتباطی فعال باشد ؟ 

 ....... 

  اینها و بسیاری سئوالات دیگر بی شک راهنمای درک و تحلیل هنر اجرا خواهند بود . 

در همین مورد :  

سخنرانی احمد دامود   ، محمود رضا رحیمی ،روزنامه اعتماد ، باوبند بهپور ،Marina Abramovic